DOŚWIADCZENIE BIOLOGICZNE

Doświadczenie to jedna z metod poznawania biologii. Dzięki doświadczeniom uczniowie mogą lepiej zrozumieć otaczający ich świat. Uczeń klasy Vb Bartłomiej Ziębicki wykonał doświadczenie nt.”Czy kierunek padania światła ma wpływ na kierunek wzrostu rzeżuchy”. Przeprowadził wszystkie etapy metody naukowej: sformułował problem badawczy, postawił hipotezę, przeprowadził doświadczenie, dokonał analizy wyników i wyciągnął wnioski. Swoimi spostrzeżeniami podzielił się z koleżankami i kolegami na lekcji biologii. ETAPY METODY NAUKOWEJ Problem badawczy: ”Czy kierunek padania światła ma wpływ na kierunek wzrostu rzeżuchy”? Hipoteza: Rzeżucha rośnie w kierunku, z którego pada światło. Przebieg doświadczenia: 1. Przygotowano nasiona rzeżuchy, wodę, dwie doniczki z ziemią, kartonowe pudełko, nożyczki. 2. W każdej doniczce wysiano identyczną ilość nasion rzeżuchy. Doniczki umieszczono na parapecie w pokoju i regularnie podlewano nasiona wodą. 3. Po kilku dniach, kiedy rośliny osiągnęły wysokość około 2 cm, jedną doniczkę przykryto pudełkiem (próba badawcza).Następnie na bocznej ścianie pudełka, na wysokości rzeżuchy, wycięto otwór o średnicy 3 cm. W drugiej doniczce nie zmieniono żadnego czynnika (próba kontrolna). Obie doniczki umieszczono na parapecie. 4. Codziennie obserwowano wygląd pędów rzeżuchy. Wynik: W doniczce, gdzie nie zmieniono żadnego czynnika rośliny rosły w górę, a w doniczce przykrytej pudełkiem, rośliny skierowane były w stronę wyciętego otworu. Wniosek: Hipotezę potwierdzono. Oświetlenie rzeżuchy tylko z jednej strony wpływa na kierunek jej wzrostu.

 Przygotowała: Katarzyna Stępień – nauczyciel biologii
20210929_095418
20210929_095426
20210929_083750
Start slideshow
Generated by iWebAlbum
loading