DOŚWIADCZENIA I OBSERWACJE PRZYRODNICZE
Uczniowie klas czwartych chętnie zdobywają wiedzę przyrodniczą wykorzystując metodę naukową. Są bardzo zaangażowani w wykonywane doświadczeń, prowadzą obserwacje i dzielą się wynikami swoich eksperymentów. Dzięki tej formie pracy dzieci w ciekawy sposób utrwalają wiadomości.

1. Słońce jest najważniejszym źródłem światła na Ziemi. Uczniowie klas IVa i IVb postanowili sprawdzić, czy światło słoneczne jest potrzebne do życia roślinom. W tym celu przeprowadzili doświadczenie związane z wpływem światła na rozwój roślin. Blanka Capiga, Blanka Sobczyk, Kacper Konarski, Michał Widawski, Nikola Wrońska, Nikola Nowacka, Miłosz Górski, Oliwier Bartnik i Szymon Cetera odpowiedzieli na pytanie: Jak światło wpływa na kolor rzeżuchy? Okazało się, że rośliny rosnące z naturalnym dostępem do światła rosną prawidłowo, mają mocny zielony kolor, co świadczy o obecności chlorofilu - zielonego barwnika odpowiedzialnego za odżywianie rośliny. Brak światła hamuje powstawanie chlorofilu, a tym samym uniemożliwia prowadzenie fotosyntezy. Rośliny rozwijające się bez dostępu do światła są pozbawione związków niezbędnych do prawidłowego wzrostu i rozwoju, dlatego ich listki są mniejsze, jasno zielone lub żółte, a łodygi są cieniutkie.
2. Adam Karoń zbadał: Jak wielkość powierzchni wpływa na parowanie wody?
 
Zaobserwował, iż w szklance zostało więcej wody niż na miseczce. Wniosek: Woda szybciej wyparowała na miseczce niż w szklance, ponieważ miseczka ma większą powierzchnię niż szklanka. Im większa jest powierzchnia wody, tym większe jest parowanie.
3. Blanka Capiga odpowiedziała na pytanie: Jak sól wpływa na rośliny?
Okazało się, że po 4 dniach słonecznik w słoiku ze słoną wodą zwiądł, a słonecznik z czystą wodą nie zmienił wyglądu. Wniosek: Sól powoduje, że rośliny zamierają.
4. Na lekcjach przyrody uczniowie poznawali składniki pogody, toteż Nikola Kuśmierska, Nikola Wrońska i Szymon Cetera samodzielnie wykonali deszczomierz i wiatromierz, a następnie dokonali pomiaru opadów atmosferycznych i kierunku wiatru.
 Przygotowała: Katarzyna Stępień – nauczyciel przyrody.
Adam Karoń 1
Adam Karoń 2
Adam Karoń 3
Blanka Capiga 1
Blanka Capiga 2
Blanka Capiga 3
Blanka Capiga 4
Blanka Capiga 5
Blanka Capiga 6
Blanka Capiga 7
Blanka Capiga 8
Blanka Capiga 9
Blanka Capiga 10
Blanka Sobczyk 1
Blanka Sobczyk 2
Blanka Sobczyk 3
Blanka Sobczyk 4
Blanka Sobczyk 5
deszczomierz - Nikola Kuśmierska 1
deszczomierz - Nikola kuśmierska 2
deszczomierz - Nikola Kuśmierska 3
Kacper Konarski 1
Kacper Konarski 2
Michał Widawski 1
Michał Widawski 2
Miłosz Górski 1
Miłosz Górski 2
Nikola Nowacka
Nikola Wrońska 1
Nikola Wrońska 2
Oliwier Bartnik
Szymon Cetera 1
Szymon Cetera 2
Szymon Cetera 3
Szymon Cetera 4
Szymon Cetera 5
wiatromierz - Nikola Wrońska
wiatromierz i deszczomierz - Szymon Cetera
Start slideshow
Generated by iWebAlbum
loading