Uczniowie klas czwartych chętnie zdobywają wiedzę przyrodniczą wykorzystując metodę naukową. Są bardzo zaangażowani w wykonywane doświadczeń, prowadzą obserwacje i dzielą się wynikami swoich eksperymentów. Dzięki tej formie pracy dzieci w ciekawy sposób utrwalają wiadomości.
1. Słońce jest najważniejszym źródłem światła na Ziemi. Uczniowie klas IVa i IVb postanowili sprawdzić, czy światło słoneczne jest potrzebne do życia roślinom. W tym celu przeprowadzili doświadczenie związane z wpływem światła na rozwój roślin.
Blanka Capiga, Blanka Sobczyk, Kacper Konarski, Michał Widawski, Nikola Wrońska, Nikola Nowacka, Miłosz Górski, Oliwier Bartnik i Szymon Cetera
odpowiedzieli na pytanie: Jak światło wpływa na kolor rzeżuchy?
Okazało się, że rośliny rosnące z naturalnym dostępem do światła rosną prawidłowo, mają mocny zielony kolor, co świadczy o obecności chlorofilu - zielonego barwnika odpowiedzialnego za odżywianie rośliny. Brak światła hamuje powstawanie chlorofilu, a tym samym uniemożliwia prowadzenie fotosyntezy. Rośliny rozwijające się bez dostępu do światła są pozbawione związków niezbędnych do prawidłowego wzrostu i rozwoju, dlatego ich listki są mniejsze, jasno zielone lub żółte, a łodygi są cieniutkie.
2. Adam Karoń zbadał: Jak wielkość powierzchni wpływa na parowanie wody? Zaobserwował, iż w szklance zostało więcej wody niż na miseczce.
Wniosek: Woda szybciej wyparowała na miseczce niż w szklance, ponieważ miseczka ma większą powierzchnię niż szklanka. Im większa jest powierzchnia wody, tym większe jest parowanie.
3. Blanka Capiga odpowiedziała na pytanie:
Jak sól wpływa na rośliny?
Okazało się, że po 4 dniach słonecznik w słoiku ze słoną wodą zwiądł, a słonecznik
z czystą wodą nie zmienił wyglądu. Wniosek: Sól powoduje, że rośliny zamierają.
4. Na lekcjach przyrody uczniowie poznawali składniki pogody, toteż
Nikola Kuśmierska, Nikola Wrońska i Szymon Cetera samodzielnie wykonali deszczomierz i wiatromierz, a następnie dokonali pomiaru opadów atmosferycznych
i kierunku wiatru.
Przygotowała: Katarzyna Stępień – nauczyciel przyrody.